گام اول چین در پساتحریم

معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مبادله نخستین قرارداد بلندمدت با چین پس از وقفه تحریم برای برقی سازی راه آهن تهران- مشهد، یک موفقیت در زمینه ایجاد رفاه مردم محسوب می شود

غلامعلی کامیاب روز گذشته در آیین مبادله قراردادهای تامین مالی طرح برقی سازی راه آهن تهران- مشهد در باشگاه بانک صنعت و معدن افزود: اهمیت این قرارداد فراتر از اجرای طرح است.
وی اضافه کرد: طرح برقی ساختن راه آهن تهران - مشهد، اثری محسوس بر کیفیت خدمات راه اهن و رفاه مردم خواهد داشت.
ارزش قراردادهای تامین مالی طرح برقی سازی راه آهن تهران- مشهد یک میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شده که سهم طرف ایرانی 200 میلیون دلار و بقیه آن سهم اگزیم بانک چین است.
به گفته کامیاب، این قرارداد حاصل اراده رهبران 2 کشور برای توسعه همکاری در زمینه های مختلف است و در واقع تهران- پکن همواره به عنوان شرکای راهبردی به شمار می روند.
معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قراردادهای تامین مالی طرح برقی سازی راه آهن تهران- مشهد را حاصل فعالیت های دیپلماتیک 2 کشور دانست که بستر اجرای این قرارداد را فراهم کرد.
راه آهن تهران- مشهد پرترددترین راه‌آهن مسافری کشور و یکی از معدود خطوط دوخطه است که با طول 926 کیلومتر از شهر تهران آغاز می شود و با گذشتن از گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود و نیشابور به مشهد می‌رسد.
حداکثر سرعت سیر در این مسیر 160 کیلومتر بر ساعت است که پس از برقی کردن به 200 کیلومتر در ساعت افزایش می یابد.


 ایران و چین؛ همگام در اجرای طرح های ریلی 


مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این آیین گفت: ایران و چین اکنون در اجرای طرح های ریلی با یکدیگر همگام شده اند.
«سعید محمدزاده» افزود: قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان همراه با طرح برقی سازی راه آهن تهران- مشهد به منزله 2 طرح بزرگ همکاری تهران- پکن در این بخش است.
محمدزاده ابراز امیدواری کرد همکاری همه دستگاه های اجرایی موجب سرعت بخشیدن در گشایش اعتبار این طرح شود.
وی اضافه کرد: قراردادهای تامین مالی طرح برقی سازی نخستین قرارداد در این حجم در بخش راه آهن به شمار می رود.
مدیرعامل راه آهن ابراز امیدواری کرد اجرای این قرارداد، سرآغاز همکاری گسترده بین چین و ایران باشد.
به گزارش ایرنا، بر اساس برآوردها راه‌آهن تهران- مشهد در سال 1410 باید پاسخگوی تا 35 میلیون نفر مسافر و 10 میلیون تن ترافیک باری در سال باشد که در این شرایط, به یکی از 10 خط پرتردد ریلی جهان تبدیل می شود.

 

 

کد خبر 21290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =